Nowa inicjatywa badawcza zajmie się śledzeniem emisji gazów cieplarnianych będącej konsekwencją wprowadzenia kompleksowych pakietów odbudowy gospodarczej. Rządy na całym świecie opracowują strategię naprawczą w odpowiedzi na pandemię COVID-19.
Uniwersytet Johnsa Hopkinsa ogłosił wczoraj plany realizacji wnikliwej oceny podjętych działań pod kątem ich wpływu na klimat. Stanowią one część większego pakietu grantów badawczych związanych z badaniem wpływu pandemii. Naukowcy planują śledzić, w jaki sposób wydawane są fundusze stymulacyjne, aby następnie wskazać poziom redukcji emisji wynikający z tych inwestycji.
– Chcemy udostępnić to narzędzie na stronie internetowej, aby każdy mógł zobaczyć, jak sprawdza się pakiet stymulacyjny jego kraju i mamy nadzieję, że inni naukowcy wykorzystają te dane do kolejnych projektów – powiedział Axios główny badacz JHU, Jonas Nahm.
W szerszej perspektywie: projekt ten powstał w celu zagwarantowania, że rządowe pakiety odbudowy pomogą umocnić niskoemisyjny przemysł energii i technologie. Międzynarodowa Agencja Energii, Międzynarodowy Fundusz Walutowy, Unia Europejska, ONZ i inne instytucje naciskają na stworzenie ekologicznych pakietów odbudowy gospodarczej.
Dlaczego to takie ważne?
Nowy artykuł w Oxford Review of Economic Policy porusza kwestię skutków reakcji politycznej dla środowiska.
– Kryzys COVID-19 może mieć dramatyczne konsekwencje dla przyspieszenia zmian klimatu. Pakiety naprawy podatkowej, które wkrótce zostaną wprowadzone, mogą utwierdzić lub częściowo wyprzeć aktualny intensywny paliwowo-kopalny system gospodarczy – stwierdza analiza.
Co mówią?
Nahm uważa również, że odpowiedź polityczna może stanowić punkt zwrotny. Odbudowa gospodarcza to dla nas szansa na popchnięcie światowej gospodarki w stronę bardziej ekologicznych rozwiązań, ale wykorzystamy ją tylko, jeśli użyjemy funduszy stymulacyjnych do sfinansowania działań, które przyniosą długotrwałą strukturalną redukcję emisji oraz postaramy się uniknąć tych, które spowodują ich powrotny wzrost, powiedział adiunkt ds. energii, zasobów i środowiska.
Nahm w korespondencji mailowej dla Axios powiedział też, że projekt częściowo zrodził się z frustracji brakiem rzetelnych danych o wpływie emisji spowodowanych kryzysem z 2009 roku.
Czego nie wiemy?
Komisja ciągle nie ma pewności, czy oczekiwane decyzje ekonomiczne rządów pomogą w działaniach na rzecz ograniczania ilości emisji.
Jak zauważa Oxford Review, znaczna większość z ponad 300 istotnych przepisów dotychczas wprowadzonych przez państwa G20 są jedynie środkami ratunkowymi, a nie działaniami naprawczymi, które wpłynęłyby na ilość emisji. Wnioskuje, że 92% z nich nie były ani zielone, ani brązowe, a bezbarwne tzn. podtrzymujące status quo.
Na czym stanęło?
Wczesne sygnały nie są jednoznaczne. Jak podaje Bloomberg i inne media, duży francuski pakiet pomocy dla Air France – KLM zawiera ograniczenia na krótkich rejsach dla uniknięcia konkurencji z bardziej ekologiczną szybką koleją. Jednakże w USA Republikanie na Capitol Hill sprzeciwili się naciskom Demokratów na ograniczenie pomocy liniom lotniczym pozwoleniami emisyjnymi. W rezultacie postanowienia klimatyczne zostały wycofane z dużego pakietu zatwierdzonego pod koniec marca. Jest wiele pomysłów na to, jak stworzyć przyjazny klimatowi plan pomocy gospodarczej dla USA i reszty świata.
Warto zauważyć, że w ciągu ostatnich tygodni zespół składający się z think tanków, specjalistów z branży i organizacji społeczeństwa obywatelskiego publikuje zalecenia w zawrotnym tempie.
Nowości
Komisja ds. Przemian Energetycznych (ang. The Energy Transitions Commission) zarządzająca najważniejszymi zagadnieniami związanymi z energią, przemysłem i bankowością właśnie utworzyła 7-filarową platformę dotyczącą odnawialnych źródeł energii, samochodów elektrycznych, zielonych budynków, itd. Wzywa do opracowania strategii politycznych, począwszy od inwestycji bezpośrednich, poprzez zachęty dla sektora prywatnego, a skończywszy na zezwoleniach, które będą regulować pomoc dla zagrożonych gałęzi przemysłu względem zobowiązań klimatycznych.